Duplikat content – czy rzeczywiście należy się go bać?

Duplikat content - czy rzeczywiście należy się go bać

Duplicate content to coś, przed czym jesteśmy ostrzegani w sieci już od kilku lat. Skutecznie umieściło to przekonanie w naszych głowach, że powielanie treści nie jest niczym dobrym dla naszej strony www. Jeżeli jednak nie mamy do czynienia  z sytuacją szybkiego zapełniania serwisu treściami, które kopiowane są na szeroką skalę oraz bezprawnym zawłaszczeniem treści, spokojnie możemy zaakceptować pewne formy duplicate content.

Podstawowe pojęcia.

  • Content – przede wszystkim jeden z czynników rankingowych Google. 

W jego skład wchodzą nie tylko umieszczone w serwisie opisy produktów oraz kategorii, ale także cała zawartość tekstowa strony: stopka, menu, nazwa kategorii, nazwy produktów, ich opis, a nawet opinie oraz komentarze użytkowników.

  • Duplicate content.

Jest to kopiowana treść na stronę internetową w formie tekstowej, która może pojawić się w ramach jednej domeny, do której prowadzą różne adresy URL lub na kilku domenach w sieci. Duplikację możemy podzielić zatem na zewnętrzną oraz wewnętrzną.

Duplicate content zewnętrzny.

Zewnętrzny duplicate content występuje wtedy, kiedy mamy do czynienia z contentem dostępnym już na innych serwisach oraz świadomym wykorzystaniem go. Nie musi być to jednak koniecznością, aby rezygnować z tego rodzaju treści.

Warto zaznaczyć, że podczas stosowania tego rodzaju duplikacji dopuszczane jest wykorzystywanie stworzonych przez nas treści nie jeden raz. Może to bowiem przynieść korzyść marketingową dla naszej strony. Należy jednak brać pod uwagę oczekiwania użytkowników, którzy odpowiedzi na swoje pytania bardzo często wyszukają w kilku źródłach. Mogą poczuć zawód, jeżeli trafią w nich na tę samą treść.

Nie możemy zapominać także o kwestii praw autorskich.

Duplikację zewnętrzną będzie trudno wyeliminować nam szczególnie wtedy, gdy ofercie na stronie internetowej naszej konkurencji znajduje się dokładnie ten sam asortyment. Podczas projektowania strony internetowej zwróćmy zatem  uwagę na dodatkowe elementy treściowe, np. umieśćmy więcej szczegółów o danym produkcie lub dajmy klientom możliwość do opinii oraz komentarzy na temat naszych produktów.

Duplicate content wewnętrzny.

Występuje on w przypadku powielania kluczowych informacji oraz stałych elementów na różnych podstronach, kiedy nie jest możliwy do wyeliminowania.

Do duplikacji, która negatywnie wypływa na proces pozycjonowania dochodzi, kiedy mamy do czynienia z kopią całego adresu URL, a nie jedynie poszczególnych elementów. Aby wyeliminować taką sytuację należy zastosować przekierowanie 301, zmienić jeden element lub zastosować znacznik kanoniczny, który konsoliduje adresy URL.

Tworzenie stron www nie jest zatem łatwym zadaniem. Duplikat content nie jest jednak taki straszny jak go malują. W odpowiedniej ilości powtarzające się treści są zgodne z wszelkim prawami oraz nie nudzą czytelników.