Znacznik kanoniczny (ang. canonical) to sposób na poinformowanie wyszukiwarek, że określony adres URL reprezentuje główną kopię strony. Użycie tagu kanonicznego zapobiega problemom spowodowanym przez identyczną lub “zduplikowaną” zawartość pojawiającą się na wielu adresach. Praktycznie rzecz biorąc, znacznik kanoniczny mówi wyszukiwarkom, która wersja adresu URL ma się pojawić w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego kanonizacja ma znaczenie?
Podwójna treść to skomplikowany temat, ale kiedy wyszukiwarki przeszukują wiele adresów URL z identyczną (lub bardzo podobną) treścią, może to spowodować wiele problemów z SEO. Po pierwsze, jeśli wyszukiwarki internetowe będą musiały przebrnąć przez zbyt wiele zduplikowanych zawartości, mogą przegapić niektóre z Twoich unikalnych treści. Po drugie, powielanie na dużą skalę może osłabić Twoją zdolność rankingową. Wyszukiwarki mogą wybrać zły adres URL jako “oryginalny”. Użycie kanonizacji pomoże Ci kontrolować swoją zduplikowaną zawartość.
Problem z adresami URL
Możesz myśleć “Dlaczego ktoś miałby powielać stronę?” i niesłusznie zakładać, że kanonizacja nie jest czymś, o co musisz się martwić, jeśli skuteczne pozycjonowanie Twojej strony, jest czymś, na czym Ci zależy. Problem polega na tym, że my, jako ludzie, mamy tendencję do myślenia o stronie jako o koncepcji, takiej jak Twoja strona główna. Jednak dla wyszukiwarek, każdy unikalny adres jest osobną stroną.
Dla odbiorcy, wszystkie adresy URL reprezentują jedną stronę. Dla wyszukiwarki, jednakże, każdy z tych adresów URL jest unikalną, „oddzielną” stroną. Nowoczesne systemy zarządzania treścią (CMS) i dynamiczne, kodowane strony internetowe jeszcze bardziej zaostrzają ten problem. Wiele stron automatycznie dodaje znaczniki, pozwala na wiele ścieżek (i adresów URL) do tej samej treści, a także dodaje parametry URL do wyszukiwania, sortowania, opcji walutowych, itp. Możesz mieć tysiące zduplikowanych adresów na swojej stronie i nawet nie zdawać sobie z tego sprawy.
Najlepsze praktyki w zakresie linków kanonicznych
Problemy z podwójną zawartością mogą być niezwykle trudne, ale oto kilka ważnych rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas używania tagu kanonicznego:
1. Tagi kanoniczne mogą być autoreferencyjne
Jeśli kanoniczny znacznik wskazuje na aktualny adres URL wszystko jest w porządku. Innymi słowy, jeśli różne adresy są duplikatami, a jeden z nich jest wersją kanoniczną, to dobrze jest umieścić znacznik wskazujący na konkretną stronę. Może to zabrzmieć oczywiście, ale jest to powszechny punkt zamieszania wpływający na pozycjonowanie stron www.
2. Aktywnie kanonizuj swoją stronę domową
Biorąc pod uwagę, że duplikaty stron internetowych są bardzo powszechne i że ludzie mogą łączyć się z Twoją stroną na wiele sposobów (których nie możesz kontrolować), zazwyczaj dobrym pomysłem jest umieszczenie na szablonie strony kanonicznego znacznika, aby zapobiec nieprzewidzianym problemom i wspomóc tym samym swoje pozycjonowanie.
3. Sprawdzaj punktowo swoje dynamiczne tagi kanoniczne
Czasami zły kod powoduje, że strona pisze inny kanoniczny znacznik dla każdej wersji adresu URL (całkowicie brakuje całego punktu znacznika kanonicznego). Upewnij się, że sprawdzasz swoje adresy, szczególnie na stronach e-commerce i CMS-owych.
4. Bądź ostrożny kanonizując podobne strony
Kiedy większość ludzi myśli o kanonizacji, myślą o dokładnych duplikatach. Możliwe jest użycie znacznika kanonicznego na stronach o bardzo podobnej treści, ale należy postępować ostrożnie. Jest wiele dyskusji na ten temat, ale generalnie można używać tagów kanonicznych dla bardzo podobnych stron, takich jak strona produktu, która różni się tylko walutą, lokalizacją lub jakimś małym atrybutem produktu. Ten problem często wpływa na pozycjonowanie lokalne. Należy pamiętać, że niekonwencjonalne wersje tej strony mogą nie kwalifikować się do rankingu, a jeśli strony są zbyt różne, wyszukiwarki mogą ignorować tag.
5. Kanonizuj duplikaty przekrojowe
Jeśli kontrolujesz obie strony, możesz używać kanonicznego znacznika w różnych domenach. Powiedzmy, że jesteś firmą, która często publikuje artykuły na kilka stron. Użycie tagu kanonicznego pozwoli Ci skoncentrować swoją siłę rankingową tylko na jednej stronie zawierającej frazy kluczowe lub inne ważniejsze elementy. Należy pamiętać, że kanonizacja uniemożliwi witrynom niekanonicznym stworzenie rankingu, więc upewnij się, że to użycie odpowiada Twojemu uzasadnieniu biznesowemu.