Jak wybrać nazwę domeny dla strony internetowej?

Jak wybrać nazwę domeny dla strony internetowej?

Wybór nazwy domeny dla swojego miejsca w sieci wydaje się sprawą błahą. Jednak tak nie jest! Od tego przedsięwzięcia zależy bardzo wiele. Dzięki odpowiednio dobranej domenie będziemy mieli łatwiej dotrzeć do większego grona ludzi. Źle dobrana nazwa może sprawić, iż nasza marka wyda się nieprofesjonalna lub co gorsza, nasz adres internetowy będzie tak skomplikowany, że ludzie nie będą mogli go zapamiętać. Zatem jak najlepiej stworzyć swój adres URL?

Czym tak naprawdę jest domena internetowa?

Upraszczając, można stwierdzić, że jest to adres, pod którym istnieje nasza strona www, serwer lub poczta. Domena dzieli się na dwie części. Najpierw mamy nazwę, a następnie rozszerzenie. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie użytkowników naszego miejsca w sieci oraz na lepszych wynikach SEO to warto również zainteresować się certyfikatem SSL. Pamiętajmy jednak, iż nie jest on częścią domeny internetowej.

W sieci możemy między innymi spotkać takie końcówki jak:

  • .pl
  • .com
  • .org
  • .gov
  • .io
  • .net
  • .info

Sprawdź jej dostępność

Tworzenie strony internetowej warto rozpocząć od sprawdzenia, czy wybrana przez nas domena jest wolna. Zrobimy to praktycznie u każdego sprzedawcy domen w internecie. Często spotkamy się z tym iż nasza idealna nazwa będzie zajęta i wtedy trzeba poszukać jakieś alternatywy. Możemy zmienić końcówkę adresu np. z “.pl” na “.com” lub dokonać lekkiej zamiany nazwy, lub jej części. Zwykle proces ten wymaga trochę czasu.

Domena a pozycjonowanie (SEO)

Dziś trudno wyobrazić sobie, aby firmowa strona nie była tworzona pod kątem pozycjonowania. Wybór odpowiedniej domeny pozwoli nam zoptymalizować nasze miejsce w sieci tak, aby dotrzeć do możliwie największej liczby użytkowników. Warto wiedzieć, iż obecnie posiadanie fraz, na które chcemy się pozycjonować w nazwie naszej domeny, nie ma wpływu na wyniki SEO. Dlatego koniecznie trzeba z tego zrezygnować, a w zamian wybrać coś, co będzie doskonale łączyło się z naszą marką i wizerunkiem. Sprawmy, aby nasza domena firmowa wyglądała na przyjazną i profesjonalną.

Wejdź w buty użytkownika

Jeśli nasza domena firmowa ma być skutecznym pomostem między naszą ofertą a klientem, musimy zadbać o to, aby adres był łatwy do zapamiętania. Najlepiej będzie spojrzeć na nasze pomysły tak, jakbyśmy my byli potencjalnymi odbiorcami naszych treści. Nowoczesna strona www powinna mieć krótką i chwytliwą nazwę. Naszym priorytetem jest sprawienie, aby ludzie błyskawicznie mogli zapamiętać nasz adres internetowy. Ktoś może trafić do naszego miejsca w sieci i znaleźć tam interesujące go treści czy usługi. Jednak gdy będzie chciał tam powrócić kolejnego dnia, aby złożyć zamówienie lub przeczytać kolejne wpisy blogowe, to nie będzie mógł tego zrobić, ponieważ… firmowa strona miała za długą i za trudną do zapamiętania nazwę.

Idealna domena internetowa

Zatem jaki idealny adres powinna mieć strona www?

  1. Powinien posiadać odpowiednio dobraną końcówkę. Jeśli działamy na rodzimym rynku, wybierzmy zakończenie “.pl”, jeśli świadczymy usługi globalnie, użyjmy “.com”. Nie korzystajmy z niepopularnych i nieprofesjonalnych opcji.
  2. Powinien być krótki i chwytliwy, aby użytkownik mógł szybko zapamiętać adres, dzięki czemu zwiększymy szansę na to, iż wróci do naszego miejsca w sieci lub poleci nas komuś innemu.
  3. Nie tworzymy adresu URL przesyconego frazami kluczowymi, pod które chcemy się pozycjonować. Nie dość, że to nie działa, to jeszcze nieprofesjonalnie wygląda.
  4. Jeśli masz możliwość, zadbaj o dobrą historię domeny – ma to wpływ na jej późniejsze pozycjonowanie. Wiek nie ma większego znaczenia.
  5. Sprawmy, aby nasza domena skutecznie łączyła się z naszą marką i wizerunkiem.