Ciekawa historia przykuwa uwagę. Szczególnie dotykają społeczeństwo opowieści dotyczące spełniania marzeń czy przeciwstawiania się trudnościom, zakończone happy endem. Coraz częściej taką strategię zaczynają stosować współczesne przedsiębiorstwa. Umiejętne zastosowanie storytellingu podnosi rozpoznawalność marki, w perspektywie czasu zapewniając firmie pozytywne oddziaływanie na klienta. Najlepiej, jeśli historia nie jest przywiązana do konkretnych produktów, tylko opowiada o czymś więcej, tworząc niezapomnianą historię, z którą spore grono osób chce się utożsamiać. Ta odpowiedź na potrzeby odbiorców skłania ich do okazania emocji i z chęcią dzielą się oni tą opowieścią, pośrednio promując daną markę. Taki rodzaj marketingu coraz częściej znajduje zastosowanie na stronach internetowych.
Co to jest storytelling?
Wiele osób zadaje pytanie: co to storytelling? Najprościej rzecz ujmując, jest to technika, która polega na budowaniu więzi klienta z marką za pomocą opowieści o produktach. Zadaniem tego typu reklam jest opowiedzenie historii tak, aby była ona nawiązaniem do produktów danej marki. Uważa się, że taki sposób komunikacji ma duży wpływ na późniejsze decyzje zakupowe. Stworzenie odpowiedniej historii nie jest łatwe, lecz przynosi wiele korzyści, na czele z pozyskaniem nowych kupujących.
Dlaczego można zaobserwować wysoką skuteczność storytellingu? Dlatego, że taki typ marketingu nie jest jawną reklamą, nie jest nachalny. Z założenia pokazuje on tylko historię a tylko w tle przewija się reklama danego produktu. Następuje oddziaływanie na emocje odbiorcy, prowadząc przy tym do zwiększenia poziomu lojalności i przywiązania wobec firmy.
Skuteczność
Dobry produkt jest tylko połową sukcesu. Równie ważna staje się dobra promocja i opowieść z nią związana. Tworzenie storytellingu polega na wzbudzaniu odpowiednich emocji.Niestety, nie ma jednej recepty na stworzenie doskonałej historii. Jedynym wsparciem są już powstałe techniki, które pomogą nadać kierunek opowieści. Najwięcej historii opiera się na przedstawieniu głównego bohatera lub antybohatera.
Storytelling w biznesie
Zarówno osoby zajmujące się budowaniem historii, jak i klienci wymieniają wiele zalet marketingu narracyjnego. Najczęściej wymieniane to:
- uznanie storytellingu jako najskuteczniejszego elementu marketingowego,
- zastosowanie metody call-to-action, przez co klient od razu zostaje zachęcony do działania,
- zachęcenie klientów poprzez opowiedzenie historii z życia wziętej i odłożenie nieprzemawiających prezentacji,
- skłonienie do zakupu produktów poprzez nakierowanie na marzenia i potrzeby odbiorców,
- możliwość zastosowanie storytellingu jako jedynego środka promocji, ponieważ dobrze opowiedziana historia ma szeroki zasięg, docierający do wielu grup odbiorców,
- utrwalenie historii na stronach www i w mediach społecznościowych, umożliwiających wielokrotne powtarzanie,
- dzięki uniwersalności, historia może odnosić się do wielu sytuacji.
Zastosowanie storytellingu na stronach internetowych
Storytelling na stronach internetowych jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ponieważ odbiorca może w spokoju obejrzeć daną historię w warunkach, które mu odpowiadają. Od razu może przystąpić do interakcji, dzięki czemu coraz mocniej identyfikuje się z tym, co przed chwilą obejrzał. A jak to wygląda z punktu widzenia twórcy? To dość żmudny proces, na początku którego musi się zastanowić, co chce tą historią opowiedzieć, jakie narzędzia zostaną wykorzystane lub czy pojawi się bohater opowiadania.
Storytelling ma również wpływ na tworzenie stron www.Do niedawna każda strona www miała charakter głównie informacyjny. Obecnie znajduje się na niej coraz mniej tekstu, a osoby odpowiadające za tworzenie stron internetowych zamieszczają wiele materiałów wideo, które dodatkowo mieszczą się na jednej witrynie. Ukazane w ten sposób, tworzą całą historię dotyczącą danej marki czy produktu.