Własny sklep internetowy to obecnie jedno z najlepszych narzędzi do sprzedaży produktów i usług on-line. Posiadając firmę, warto wziąć pod uwagę przeniesienie swojego biznesu również do sieci. Nie wiesz jak założyć sklep internetowy? Na szczęście nie potrzebujesz do tego wielkiego budżetu i specjalistycznej wiedzy. Nigdy wcześniej tworzenie sklepu internetowego nie było takie proste. Poniżej znajdziesz 10 dobrych praktyk, o których warto pamiętać, tworząc skuteczny sklep internetowy.
- Analiza rynku
Pierwszym niezbędnym krokiem przy tworzeniu własnego sklepu internetowego będzie, badanie rynku i sprawdzenie oferty konkurencji. Sprawdź ceny, promocje oraz rodzaj asortymentu. Zwróć również uwagę na wygląd innych sklepów internetowych. Przeanalizuj, co najchętniej kupują klienci. Gdy już to zrobisz, zastanów się nad tym, czym możesz wyróżnić swoją ofertę, aby zachęć potencjalnych klientów. W tym celu ustal, do kogo kierujesz ofertę, jakie korzyści płyną z wyboru twoich produktów i w jaki sposób będziesz je promował. Pomyśl, jaki jest twój cel?
- Dobre podstawy, czyli domena i hosting
Własny sklep internetowy wiąże się z kupieniem domeny, hostingu oraz wyboru oprogramowania. Nazwa powinna zapadać w pamięć, aby nawet raz usłyszana, bez trudu została odnaleziona przez potencjalnego kupującego. Istnieją strony, dzięki którym bez problemu sprawdzisz dostępność i kupisz domeny. Niezbędny będzie również hosting, najlepiej płatny. Niektóre firmy oferują okres próbny, dzięki którym za darmo przetestujesz ofertę i sprawdzisz, czy spełnia Twoje wymagania.
- Dobre oprogramowanie.
Wybór oprogramowania jest kolejną z podstaw, dzięki którym twój sklep internetowy będzie funkcjonować. Istnieją bezpłatne możliwości takie jak Open- Source, są to gotowe oprogramowania, wystarczy ściągnąć i zainstalować wybraną wersję na swoim komputerze. W miarę rozwoju strony można również dokupić wiele gotowych modułów i szablonów. Płatne możliwości wyboru oprogramowania dla sklepu internetowego są zdecydowanie polecane dla osób bez wiedzy i umiejętności informatycznych.
Płatne oprogramowania stwarzają dużo większe możliwości, a przede wszystkim są bezpieczniejsze niż bezpłatne wersje. Wybór należy do Ciebie.
- Przejrzysty regulamin
Po wyborze oprogramowania i stworzeniu strony, jeszcze przed dodaniem pierwszych produktów należy, umieści przejrzysty regulamin. Powinny znaleźć się w nim informacje na temat RODO, warunkach ewentualnych zwrotów i reklamacji. Niezbędne będzie wskazanie sposobu płatności, realizacji zamówienia oraz sposobu wysyłki. Nie może również zabraknąć terminu dostawy. To spora ilość informacji, w których łatwo się pogubić. Na szczęście istnieje wiele darmowych i gotowych wzorów dokumentów, które pomogą Ci stworzyć swój regulamin.
- Dobra prezentacja i opis produktów
Każdy lubi dokładnie widzieć co kupuje, dlatego dobre zdjęcia i opisy produktów są niezbędne. Zadbaj o odpowiednią jakość zdjęć, wielkość i jasne tło, aby Twój produkt był jak najlepiej wyeksponowany i widoczny. W tym celu możesz skorzystać z usług fotografa lub ustawić dobre oświetlenie i użyć odpowiedniego aparatu. Jeśli zdjęcia będą słabej jakości, produkty mogą zostać zwyczajnie pominięte. Natomiast dobry opis produktu, powinien zachęcić kupującego i rozwiać jego ewentualne wątpliwości co do zakupu. W opisie powinna znajdować się informacja, czym jest produkt, do czego służy, podać jego parametry oraz z jakiego tworzywa lub materiału został wykonany. Warto też dodać korzyści dla klienta, o co zyska, kupując dany produkt.
- Dobry wygląd strony
Zadbaj, aby twój sklep internetowy wyglądał estetycznie i był zgodny z obecnymi trendami. Unikaj chaosu i zbędnych elementów, przez które użytkownik może się zgubić na stronie. Łatwe do odnalezienia i poukładane kategorie Ci w tym pomogą. Warto też zadbać o poszczególne zakładki i możliwość wyszukiwania produktów.
- Dobry kontakt z klientem
Pozostawaj w stałym kontakcie z klientem, nie tylko poprzez odpisywanie na maile. Informuj o zbliżających się promocjach i nowościach. Zachęć klientów do zapisu na newslettera, dzięki atrakcyjnej zniżce przy pierwszych zakupach lub zaoferuj darmową próbkę produktu.
- Dobry Blog
Skuteczny sklep internetowy posiada swojego bloga, dzięki któremu możesz pokazać, że jesteś profesjonalistą w swojej dziedzinie. Informacje i słowa kluczowe zamieszczone w artykułach pomagają przy pozycjonowaniu strony. Dodatkowo w artykułach możesz opisać szczegółowo produkty lub usługi, jakie oferujesz. W tej sposób pokazujesz dodatkowe zalety i funkcje, o których potencjalny kupujący mógł niedowidzieć się z opisu produktu. Umieszczając artykuły w formie poradników, zwiększasz szanse odwiedzin na twojej stronie.
- Dobre odpowiedzi na pytania, czyli FQA
Dobry sklep internetowy zawiera zakładkę FQA. Warte w niej najczęstsze pytania i odpowiedzi znów rozwiewają wątpliwości klientów bez konieczności bezpośredniego kontaktu. Rozważ stworzenie najpopularniejszych pytania i odpowiedzi, które mogą pojawić się podczas przeglądania sklepu internetowego.
- Opinie i recenzje produktu.
Skuteczny sklep internetowy powinien zawierać widoczne opinie i recenzje o produktach. Klient, widząc pozytywne oceny pozostałych nabywców, łatwiej zdecyduje się na kupno produktów. Warto również wysyłać maile do klientów po zakupie produktu z prośbą o wystawienie oceny. Dzięki temu potencjalni nabywcy są zachęcani do skorzystania z twojej oferty, a ty budujesz swoją markę.
Poznałeś kilka informacji, od czego warto zacząć tworzenie stron www oraz jak stworzyć skuteczny sklep internetowy. Warto dokładnie zaplanować ten proces, aby niczego nie pominąć. Jeśli jesteś w trakcie tworzenia swojego sklepu internetowego, warto przeanalizować listę, aby sprawdzić, czy nie zapomniałeś o żadnym podpunkcie.