Jak poprawić swoją pozycję w wyszukiwarce Google?
Jak znaleźć się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania czyli w top10 – najczęściej wybieranych przez osobę wyszukującą dane słowo kluczowe?
To jest pytanie, na które odpowiedzi tak naprawdę nie ma. A przynajmniej nie tak prostej jakby można było się spodziewać. Nie ma jednego prostego przełącznika, który wyrzuci nas na szczyty. Mówimy oczywiście cały czas o legalnych i akceptowanych przez Google metodach, bo te niezgodne z wytycznymi oczywiście też istnieją – charakteryzują się nisko kwotą, obietnicami szybkich efektów / zysków a kończą się banem nałożonym przez Google i w zasadzie strona przestaje istnieć dla wyszukiwarki. Jak już zapewne wyczytaliście w jednym z naszych wpisów na blogu, to algorytm Google decyduje która strona gdzie się znajduje pod określonym hasłem w określonym czasie – a ten z kolei wciąż ewoluuje, dokonuje zmian i update’ów zmuszając SEO specjalistów do nieustannej nauki i adaptacji do zmian, żeby zachować lub podnieść pozycję strony.
Zmiany dokonywane nie mogą być szybkie i nagłe bo to wzbudzi podejrzenia algorytmu, muszą zachodzić stopniowo żeby umocnić zaufanie do pozycjonowanej strony, budować swoją pozycję. Dlatego tak istotna jest jej ciągłość. Aktualnie to co jest bardzo istotne dla algorytmów Google to jakość linków doprowadzających oraz jakość treści na witrynie tj. content. Jakość a nie ich ilość, bardzo istotne. Przez jakość rozumie się naturalnie powiązanie z tematyką witryny ale także muszę one wnosić wartość dodaną dla odbiorcy.
Ale do rzeczy, kilka faktów które są dobrze znane i praktykowane (a przynajmniej powinny być) dla umocnienia naszej pozycji czyli optymalizacja:
- Tytuł strony. Oznaczony w kodzie strony musi być dostępny celem ręcznej modyfikacji. Dla każdej z naszych podstron tworzących całość witryny. Zbyt długa będzie odczytywana jako niepoprawna a zbyt krótka będzie po
prostu nieefektywna. Optymalna i dobrze odbierana przez algorytm długość to 70 znaków. - Przyjazne linki. Co to znaczy przyjazne? Zbudowane w prosty i zrozumiały sposób zarówno dla odbiorcy jak i algorytmu, nie mogą składać się z ciągu
znaków niczym hasło Pentagonu a mają w zrozumiały sposób mówić nam czego dotyczy dany link. Roboty Google mogą na podstawie takiej budowy odpowiednio ją zindeksować. - Opis w znacznikach. Podobnie jak w tytule witryny powinna być możliwość ręcznego generowania opisu dla każdej z podstron. Opis ten jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania tuż pod linkiem otwierającym, powinien zawierać opis działalności z wplecionymi słowami kluczowymi. I tutaj również jego długość ma znaczenie a optymalny zakres to ok. 150 znaków, w tym nie więcej niż 15 słów kluczowych i nie mniej niż 10 fraz. Wspomniane słowa kluczowe wskazują wyszukiwarce obszar tematyczny witryny.
- Content. Roboty Google skanując naszą stronę widzą wyłącznie treść (content), obrazy i filmy nie są brane pod uwagę. Dlatego jeżeli na naszej stronie, w szczególności stronie głównej, nie będzie odpowiedniej ilości treści to GoogleBot nie przyporządkuje witryny do konkretnych słów kluczowych – efekt? Nie będzie pokazywana w wynikach wyszukiwania. Ważne! Jak wspomniałem na początku, jakość treści jest niezwykle istotna, nie może to być stek bzdur z jedynie wplecionymi słowami kluczowymi bo Google to wyłapie, czego następstwem będzie deprecjacja witryny w wynikach organicznych.
- Opis grafiki. Każdy obraz i grafika na naszej witrynie musi mieć odpowiednio dobrany opis i nazwę. Zapewni to lepszą widoczność, pamiętaj, że Google nie widzi grafik a jedynie tekst, a dzięki pozycjonowaniu nasza grafika może zając wysoką pozycję w wyszukiwarce grafik.
- Prędkość witryny. To jak szybko załaduje się nasza strona ma duże znaczenie dla algorytmu, zbyt wolna może zostać zakwalifikowana jako nieużyteczna dla odbiorcy. Pamiętaj, że optymalna waga obrazów i grafik znajdujących się na witrynie to do 100kb. Im więcej obrazów o większej wadze tym wolniejsza strona. Należy zachować odpowiedni balans.
- Responsywność. To nic innego jak płynne dostosowanie witryny do rozdzielczości ekranu każdego urządzenia. Niestety z doświadczenia wiemy, że nie każdy o tym pamięta a przecież żyjemy w erze urządzeń mobilnych, smartfonów. Spójrzmy na siebie samych – czy kiedy wyszukujemy pubu, kawiarni czy restauracji biegniemy szybko do naszego komputera, odpalamy go i wpisujemy zapytanie? Czy może po prostu wyciągamy telefon z kieszeni i po chwili już mamy wyniki? Jasne, że smartfon i ten trend się ciągle nasila.
Warto również przyjrzeć się Google Ads oraz Facebook Ads, nasz profil w social media ma ogromne znaczenie na rozpoznawalność i widoczność firmy przez odbiorców. A także pozycjonowaniu lokalnemu i hiperloklanemu – te ostanie powiązane silnie z wspomnianym w ostatnim punkcie trendem społeczności mobilnej.
Specjaliści SEO opierają swoje działania na dynamicznej wiedzy oraz narzędziach, które pozwalają ocenić stan witryny – przeprowadzić audyt i wskazać słabe miejsca oraz jak poprowadzić jej pozycję w górę listy. Dobrze wypozycjonowana witryna to, jak pewnie wiecie, o wiele więcej niż tylko wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. To większa widoczność Twojej firmy w sieci, co z kolei generuje wzrost liczby zapytań ofertowych, czyli wzrost bazy potencjalnych klientów.